Koua 04 - Meng, la stupidité juvénile
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02042020
Koua 04 - Meng, la stupidité juvénile
L’ignorant progresse quand on le fait avancer en temps opportun ; l’entretenir et rendre bon est l’office du sage.
TEXTE II
1. Pour dissiper l’ignorance, il faut user des châtiments. [Pour maintenir les règles en vigueur. Com. II.] Il faut user d’avertissements et de punitions pour écarter toute cause de regret.
2. Il est bien de se préoccuper de l’ignorant et de soutenir la jeune fille. Ainsi, ils pourront triompher de leur ignorance. [L’enfant fait durer la famille ; il faut en avoir soin. Com. II. Le fort et le faible doivent s’entraider.]
3. N’épousez pas une fille si elle ne considère que l’or, si elle ne se possède pas elle-même ; cela ne serait pas heureux. [Ce ne serait point agir convenablement. Com. II.] C’est-à-dire une fille ayant la qualité dont il s’agit n’est pas à épouser.
4. L’ignorance pauvre et abandonnée est chose funeste. [L’abandon, l’isolement tient éloignée la possession de la vérité. Com. II.]
5. L’ignorant, tout jeune encore, peut arriver à bien (être instruit). [Le bien de son état est la docilité, la douceur. Com. II.]
6. Si l’on châtie l’ignorant en le formant, on ne doit point lui faire de tort, mais au contraire l’en préserver.
blog- V.I.P.
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Koua 04 - Meng, la stupidité juvénile :: Commentaires
Re: Koua 04 - Meng, la stupidité juvénile
J.Legge 4. Mang ( Meng ) ☶ ☵ Mang (indicates that in the case which it presupposes) there will be progress and success. I do not (go and) seek the youthful and inexperienced, but he comes and seeks me. When he shows (the sincerity that marks) the first recourse to divination, I instruct him. If he apply a second and third time, that is troublesome; and I do not instruct the troublesome. There will be advantage in being firm and correct. 1. The first six, divided, (has respect to) the dispelling of ignorance. It will be advantageous to use punishment (for that purpose), and to remove the shackles (from the mind). But going on in that way (of punishment) will give occasion for regret. 2. The second nine, undivided, (shows its subject) exercising forbearance with the ignorant, in which there will be good fortune; and admitting (even the goodness of women, which will also be fortunate. (He may be described also as) a son able to (sustain the burden of) his family. 3. The third six, divided, (seems to say) that one should not marry a woman whose emblem it might be, for that, when she sees a man of wealth, she will not keep her person from him, and in no wise will advantage come from her. 4. The fourth six, divided, (shows its subject as io bound in chains of ignorance. There will be occasion for regret. 5. The fifth six, divided, shows its subject as a simple lad without experience. There will be good fortune. 6. In the topmost nine, undivided, we see one smiting the ignorant (youth). But no advantage will come from doing him an injury. Advantage would come from warding off injury from him. |
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