Koua 51 - Kán, l’ébranlement
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02042020
Koua 51 - Kán, l’ébranlement
Cet effroi a d’heureux résultats. Les rires et les causeries gardent ainsi la mesure. Le tonnerre terrifie ce qui est loin comme ce qui est près. Mais on doit, quand même, garder le temple des ancêtres, les autels des génies du sol et présider aux sacrifices. (Malgré l’effroi, on ne peut les interrompre.)
TEXTE II
1. Le tonnerre approchant, on est plein d’effroi ; puis, quand il est passé, on sourit et on parle tous ensemble (on passe de la crainte à la joie).
2. Quand le tonnerre gronde, le danger arrive, on croit devoir tout abandonner et se retirer en un lieu sûr et élevé. Qu’on ne s’obstine pas à rechercher alors ce qu’on a abandonné ; on le retrouvera quelque temps après. (Quand le danger sera passé.)
3. Le tonnerre émeut, agite ; il pousse à agir justement.
4. Le tonnerre approchant trouble et interdit [avant même l’éclair. Com. II].
5. Le tonnerre allant et venant répand l’effroi ; mais on doit tâcher de ne pas abandonner les affaires entreprises. Même dans le danger pressant, on doit garder le milieu.
6. Le tonnerre répand l’effroi et fait partout regarder avec trouble et crainte. S’il atteint et frappe, il causera un grand mal. (Ou : il corrige le mal.) Mais s’il ne frappe ni tel personnage, ni ses voisins, ce ne sera point un mal et fera seulement jaser les habitants d’une même maison. Quand le tonnerre gronde, que l’orage éclate, le sage recherche la cause de ce fait (et tâche de profiter de l’avertissement céleste).
blog- V.I.P.
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Koua 51 - Kán, l’ébranlement :: Commentaires
Re: Koua 51 - Kán, l’ébranlement
J.Legge 51. Cheng (Legge: Kan) Chen ☳ ☳ Kan gives the intimation of ease and development. When (the time of) movement (which it indicates) comes, (the subject of the hexagram) will be found looking out with apprehension, and yet smiling and talking cheerfully. When the movement (like a crash of thunder) terrifies all within a hundred li, he will be (like the sincere worshipper) who is not (startled into) letting go his ladle and (cup of) sacrificial spirits. 1. The first nine, undivided, shows its subject, when the movement approaches, looking out and around with apprehension, and afterwards smiling and talking cheerfully. There will be good fortune. 2. The second six, divided, shows its subject, when the movement approaches, in a position of peril. He judges it better to let go the articles (in his possession), and to ascend a very lofty height. There is no occasion for him to pursue after (the things he has let go); in seven days he will find them. 3. The third six, divided, shows its subject distraught amid the startling movements going on. If those movements excite him to (right) action, there will be no mistake. 4. The fourth nine, undivided, shows its subject, amid the startling movements, supinely sinking (deeper) in the mud. 5. The fifth six, divided, shows its subject going and coming amidst the startling movements (of the time), and always in peril; but perhaps he will not incur loss, and find business (which he can accomplish). 6. The topmost six, divided, shows its subject, amidst the startling movements (of the time), in breathless dismay and looking round him with trembling apprehension. If he take action, there will be evil. If, while the startling movements have not reached his own person and his neighborhood, (he were to take precautions), there would be no error, though his relatives might (still) speak against him. |
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