Koua 64 - Wei tzi, ce qui précède l’achèvement.
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Koua 64 - Wei tzi, ce qui précède l’achèvement.
TEXTE II
1. La queue s’enfonçant dans l’eau constitue un danger. [On ne sait pas comment cela finira. Com. II.] Suite de l’imprudence et de la présomption.
2. Enlever sa roue (de son char) après le voyage, cela veut dire, avoir achevé, réussi.
3. Quand tout n’est pas encore en ordre (2e sens), on doit corriger les défauts (des hommes et des choses) et alors on triomphera des difficultés (moyen d’achever la traversée, l’œuvre). Il y a vice quand chacun n’est pas en son rang et en sa place. Com. II.
4. Une fin heureuse, ne laissant aucun regret (telle est celle de Kao-tsong) ; se levant, il attaqua et vainquit le pays des démons, en trois ans. Il eut sa récompense dans son immense puissance et domaine. [La conclusion est heureuse quand le but est atteint, la volonté satisfaite. Com. II.]
5. L’achèvement est heureux et sans regret quand l’éclat du sage est pur et solide. [Il réussit quand son vif éclat se répand au loin. Com. II.]
6. Celui qui, sans aucun souci, se plonge la tête dans le vin et les spiritueux, perdra la droiture et la bonne fortune. Il méconnaît la modération. Com. II.
blog- V.I.P.
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Koua 64 - Wei tzi, ce qui précède l’achèvement. :: Commentaires
Re: Koua 64 - Wei tzi, ce qui précède l’achèvement.
J.Legge 64. Wei Chi ( Wei Chi ) ☲ ☵ Wei Chi intimates progress and success (in the circumstances which it implies). (We see) a young fox that has nearly crossed (the stream), when its tail gets immersed. There will be no advantage in any way. 1. The first six, divided, shows its subject (like a fox) whose tail gets immersed. There will be occasion for regret. 2. The second nine, undivided, shows its subject dragging back his (carriage-)wheel. With firmness and correctness there will be good fortune. 3. The third six, divided, shows its subject, with (the state of things) not yet remedied, advancing on; which will lead to evil. But there will be advantage in (trying to) cross the great stream. 4. The fourth nine, undivided, shows its subject by firm correctness obtaining good fortune, so that all occasion for repentance disappears. Let him stir himself up, as if he were invading the Demon region, where for three years rewards will come to him (and his troops) from the great kingdom. 5. The fifth six, divided, shows its subject by firm correctness obtaining good fortune, and having no occasion for repentance. (We see in him) the brightness of a superior man, and the possession of sincerity. There will be good fortune. 6. The topmost nine, undivided, shows its subject full of confidence and therefore feasting (quietly). There will be no error. (If he) cherish this confidence, till he (is like the fox who) gets his head immersed, it will fail of what is right. |
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